Minden gyermek életében elérkezik az az idő, amikor óvodába, majd később iskolába kell mennie. Ezek az időpontok viszonylag könnyen meghatározhatóak, azonban amikor szülőként azon gondolkodunk, hogy vajon a gyermekünk mikor lesz elég érett a szervezett és rendszeres sportolás elkezdéséhez, eggyel nehezebb kérdés előtt állunk. Az alábbi cikkben összegyűjtöttük, hogy mikor és miért érdemes elkezdeni az edzéseket.

Mentális felkészültség az életre

Manapság egyre kevesebb szülőnek adatik meg, hogy az óvoda kezdetéig otthon maradjon a gyermekével, ezért már viszonylag korai életkorban bekerülnek egy idegen közegbe, a bölcsődébe. Ekkor azonban még az önfeledt játékról és az alapvető készségek fejlesztéséről szólnak a mindennapok. A tudományos kutatások azt igazolják, hogy körülbelül négy éves kortól érik el a kicsik azt az életkort, amikor már képesek arra, hogy megfelelő figyelemmel és összpontosítással hajtsanak végre feladatokat. Ekkor már nem okoz nekik gondot egy-egy órahosszán keresztül egyféle tevékenységre koncentrálni, kellően el tudnak mélyedni a sportokban. Felmerül viszont a kérdés, hogy a rengeteg lehetőség közül mit is válasszunk?

A szülő felelőssége

Az úszásoktatás előnyei a gyermeknevelés során

Minden szülő ismeri azt az érzést, amikor késő este próbálja ágyba imádkozni a gyereket, aki úgy tűnik, mintha kimeríthetetlen energiával rendelkezne. Ezeknek az energiáknak a lekötésére és a szabadidő hasznos kitöltésére a sport biztosítja a legjobb lehetőséget.

A különböző sportok közül mindegyiknek megvan a maga hasznossága, hogy milyen izomcsoportokat és készségeket fejleszt. Például a táncolás elsősorban az emlékezőkészséget serkenti, a balett pedig kifejezetten alkalmas a hajlékonyság és a rugalmasság eléréséhez. A különböző csapatsportok, mint a foci, kosárlabda vagy a floorball megtanítják a gyerekeket csoportban gondolkodni és figyelni egymásra. Az úszás viszont a lehető legjobb választás ebben az életkorban is, hiszen ötvözi az összes jó tulajdonságot: fejleszti a koncentrációs készséget, közösségbe szoktat és a szervezet fejlődésére is kiemelten pozitív hatást gyakorol.

Miert jó a gyereknek?

Az uszoda egy olyan hely, ahová minden gyermek örömmel érkezik, hiszen a vízben való lubickolás a nyaralások hangulatát idézi. Igazi változatosságot jelent a hétköznapi mozgásformákhoz képest, amikor kinn bicikliznek vagy labdáznak a parkban. Az úszással a gyerekek egy új közeget ismernek meg és szereznek tapasztalatot az abban való mozgásban.

Az úszásoktatást ebben az életkorban sok játékos elemmel egészítjük ki, amely segítségével folyamatosan fejlesztjük a gyerekek figyelmét. A különböző feladatsorok ismétlésével egyre jobban megtanulnak összpontosítani és kitartóakká válnak. Nagyon fontos azonban a fokozatosság, ezért mindig ügyelünk arra, hogy mindenki a saját képességeinek és edzettségének megfelő mennyiségű gyakorlatot végezzen. A kiscsoportos forma segít a gyerekeket felkészíteni az iskolára, mert itt az óvodához képest megtapasztalják azt is, hogy nem csak játszótársak lehetnek, hanem közösen tanulnak.

Az úszástanulást azért is érdemes minél hamarabb elkezdeni, mert a fiatalon szerzett tudás sokkal jobban és mélyebben rögzül, mint a felnőttkorban szerzett. A gyerekekben 4 éves korban még sokkal kevesebb a félelemérzet, így természetesebben tudnak hozzászokni például a mélyvízben való mozgáshoz. Ráadásul az úszás egy olyan mozgásforma, amit egyszer kell jól megtanulni, utána már sosem felejti el az ember.

A sport szervezetre gyakorolt hatása

Az úszásoktatás előnyei a gyermeknevelés során

A gyermekek ontogenetikus fejlődése során kiemelt jelentősége van a gerinc, a háti és nyaki görbületek kialakulásának. Az úszás során a vízben a gravitáció mértéke lecsökken, ami leveszi a terhet a gerincről, növeli annak rugalmasságát és egyben erősíti a gerinc tartásában résztvevő izmokat is. Ezért a tartáshibák megelőzésének és kezelésének a legjobb eszköze az úszás. Ezen kívül pozitív hatást gyakorol a csontrendszerre, ami döntő fontosságú a fiatalok fejlődésében, hiszen elősegítik a csontok megvastagodását, a csontsűrűség növekedését, ezáltal az egész test hosszanti növekedését is. A többi sportoz képest az úszás előnye, hogy nem csak egy kifejezett izomcsoportra hat, hanem általánosságban növeli az állóképességet és ellenállóbbá teszi az immunrendszert.

Amennyiben felkeltette az érdeklődését a cikkünk és szeretne több információhoz jutni az induló tanfolyamokról, kattintson ide!

Ha nem akar lemaradni az úszásoktatásról, jelentkezzen minél előbb!

Jelentkezés úszásoktatásra

Tetszett a bejegyzés? Oszd meg elsőként!

Iratkozz fel hírlevelünkre!