Amikor az uszodában vagy nyáron a strandon megpillantunk egy olyan vízben kapálózó embert, aki úgy tűnik, mintha minden egyes méter megtételével az életéért küzdene miután mosolyogtunk egy jót rögtön feltehetjük a kérdést, hogy mit is csinál valójában? Nevezhető ez a fajta mozgás úszásnak vagy inkább csak küzdelem a fennmaradásért? A másik, ami felmerülhet bennünk: hogyan kerülhetjük el, hogy esetlegesen mi is a viccelődés középpontjába kerüljünk az úszástechnikánk miatt, vagy mit lehet tenni a helyzet javítása érdekében?

Az úszással kapcsolatos tipikus hibák

Ha figyelmesen nézzük az úszó embereket, rögtön meg tudjuk fogalmazni, hogy mi az, ami rosszul csinálnak. Gyakran látni olyanokat, akik mereven kiemelik a fejüket a vízből, mások a szabályos kéz- és lábtempó helyett csak össze-vissza csapkodnak és rúgkapálnak, de előfordulhat az is, hogy valaki a mozdulatokat szabályosan végzi, csak az összehangolással, azaz az ütemezéssel vannak problémái. A legszembetűnőbb jelenség, amikor nem fekszik fel az úszó a víz felszínére, hanem csak küzd a fennmaradásért és nagy víztömeget tol maga előtt. Ezek a hibák nem csak kellemetlenné teszik a mozgást, hanem komoly veszélyeket rejtenek magukban, mert sokszorosára növelik a ficamok és egyéb sérülések valószínűségét.

Jótanácsok arról, hogyan NE ússzunk!

Általában mindenki jól tudja, hogy a másiknak mit kellene másképp csinálni, de mivel magunkat nem látjuk kívülről, ezért az önkorrekció egy nehezebb lépés. Ha úszás közben nagyon gyorsan elfáradunk vagy az izomlázon felül gyakran másfajta fájdalmat is érzünk az úszás után, akkor érdemes elgondolkodnunk azon, hogy változtassunk a technikánkon. Ennek érdekében érdemes professzionális segítséghez fordulni, de az is javíthat a helyzeten, ha valaki felvételt készít rólunk úszás közben és annak alapján levonjuk a tanulságokat.

A legnagyobb veszélyt az jelenti, ha már a tanulás során rosszul rögzülnek bizonyos mozdulatok, mert azokat a későbbiekben nagyon nehéz javítani. Ezért kiemelten fontos, hogy olyan edzőt válasszunk, aki kellő figyelmet szentel mindenkire és nem „tömegoktatást” szervez. Az is gyakori, hogy a szülők maguk tanítják gyermeküket, aminél kiemelt a felelősség: ilyenkor érdemes előtte utánajárni, hogy miként is álljunk neki a feladatnak. Ugyanis amit mi ösztönösen tudunk csinálni, azt nem biztos, hogy kellő precizitással képesek vagyunk átadni másoknak – a tanítás ennél sokkal bonyolultabb és összetettebb folyamat.

Mitől óvakodjunk az úszás során?

Előfordult már olyan, hogy valamelyik munkatársunk vagy ismerősünk azzal dicsekedett, hogy mennyire kiválóan tud úszni és rendszeresen jár az uszodába, de amikor „élesre” fordult a szituáció, megbizonyosodtunk róla, hogy valójában kettő hosszt is alig tud teljesíteni az illető? Aranyszabály, hogy csak abban az esetben mondjuk magunkról, hogy jó úszók vagyunk, ha kitartóan, 30-40 percen keresztül is folyamatosan mozgásban tudunk maradni, mert különben saját magunkat (és a környezetünket) csapjuk csak be. A huzamosabb időn keresztül megvalósuló egyenletes mozgásnak azért is van jelentősége, mert rövidtávon a szervezet nem kezdi meg a zsírégetést, és ez által az állóképességünk sem fejlődik.

Jótanácsok arról, hogyan NE ússzunk!

A másik tipikusnak mondható jelenség, amikor az uszodába valójában nem sportolni érkeznek az emberek, hanem megpróbálják összekötni egy-egy baráti találkozóval. Ezzel alapjában véve még nem lenne probléma, de amikor edzés közben is fontosabb a beszélgetés, mint maga az úszás, akkor szintén nem beszélhetünk valódi sportolásról. A kellő hatás elérése érdekében érdemesebb egyszerre egy dologra összpontosítani: előbb ússzunk, majd ezt követően levezetés közben tudunk időt szakítani a másikra is.

Amennyiben a nyári időszakban nyílt vízen úszunk, próbáljuk meg elkerülni az árral szemben való mozgást. Ezt nem csak azért érdemes megfogadni, mert régi szólásunk is így tartja, hogy nem szerencsés, hanem mert sokkal több energiát vesz el tőlünk. A szabad vizeknél mindig ügyeljünk arra, hogy csak annyira menjünk be mélyre, ahonnan még biztonságosan lesz erőnk vissza is jönni. A folyókban való úszásnál pedig kiemelten figyeljünk az örvényekre és bizonyosodjunk meg arról, hogy nem kell semmilyen áramlásra sem számítani.

Tehát akkor hogyan ne ússzunk?

  • Csapkodva
  • Beszélgetve
  • Szabálytalanul
  • Erőnlét hiányában
  • Mások szórakoztatására

Amennyiben a cikk olvasása közben bármikor is magára ismert, vagyis úgy gondolja, hogy szeretné fejleszteni az úszástechnikáját, nálunk erre is van lehetőség! A linkre kattintva jelentkezhet kiscsoportos vagy egyéni tanfolyamainkra!

Ha nem akar lemaradni az úszásoktatásról, jelentkezzen minél előbb!

Jelentkezés úszásoktatásra

Tetszett a bejegyzés? Oszd meg elsőként!

Iratkozz fel hírlevelünkre!