A kutyaúszásra gondolva mókásabbnál mókásabb képek jelenhetnek meg a szemünk előtt, hiszen ez nem a „legprofibb” módja az úszásnak. Viszont ha őszintén megnézzük, azt mondhatjuk, hogy az emberek egy részének az úszástudása ezen a szinten áll. Tegye mindenki szívére a kezét, és gondolja végig, hogy melyik csoportba is tartozik valójában? Azok közé, akik képesek fennmaradni a vízen, de hosszútávon mégsem szeretnek a mélyvízben lenni vagy abba a kisebb csoportba, akiknek nem okoz gondot a hosszabb táv megtétele sem a vízben?

 Kutyaúszástól az uszodáig

Kutyaúszás: így úsznak a házi kedvenceinkAz alábbi képen látható, hogy miként is úsznak a mi házi kedvenceink, azonban a kifejezést általában nem ilyen értelemben használjuk. Az úgynevezett kutyaúszás nem más, mint amikor kiemeljük a fejünket  a vízből, és körkörös víz alatti kartempóval, illetve gyorsúszó lábtempóhoz hasonló lábmozgással igyekszünk eljutni egyik pontból a másikba. Ezt a fajta tudást roppant egyszerű  módon el tudjuk sajátítani, hiszen ha egy olyan embert, aki sosem tanult úszni, megkérünk, hogy próbáljon meg  haladni a vízben, akkor ösztönösen elkezd kutyaúszás-szerű mozgást végezni. 

Hogy miért is hasznos ez az úszásmód? Hatalmas előnye, hogy ezzel a tudással a nyaralások alkalmával már  nem fogunk feltétlenül megriadni a mélységtől és el fogunk tudni úszkálni a vízben. Viszont a kutyaúszással hosszútávon fárasztó a mozgás a vízben, ezért a legfontosabb mégis az, hogy tisztában legyünk a tudásunkkal, és ismerjük a saját korlátainkat. Sosem szabad veszélybe sodorni magunkat, és olyan mélységbe vagy távolságba úszni, ahonnan már nehézségbe ütközik a visszatérés a parthoz.

A kutyaúszás azért is hasznos, mert kiváló alapul szolgál a későbbi úszásoktatáshoz. Az úszástanulás első és legmeghatározóbb élménye, amikor megtapasztaljuk annak az élményét, hogy már nem merülünk el a vízben, sőt, képesek vagyunk haladni is. Ráadásul még a fejünket sem kell betenni, ami sokak számára az elviselhetetlenség határát súrolja. Ezt az élményt már a kutyaúszás is képes megteremteni, ezért ekkor már sokan azt hiszik, hogy vége, ezzel meg is tanultak mindent, amit az úszás adhat nekünk. Azonban ne feledjük, ez még csak a kezdet!

Gyakrabban fordul elő, amikor gyermekeket látunk ezzel a technikával úszni, de ha megnézzük, akkor az ő esetükben is több pozitív hatása van  ennek az úszásmódnak. Mindenféleképpen ki kell emelni, hogy a vízhez szoktatás szempontjából egy igazán fontos lépést jelent, ugyanis  aki már képes a kutyaúszásra, annak már nem fog problémát okozni a vízben való mozgás, hiszen már ismeri ezt a megváltozott közeget.

További pozitívum, hogy a kutyaúszásnak is megvan a maga dinamikája, mint minden más úszásnemnek. Az oktatások során fontos lépést jelent, amikor összekötjük a különböző kar- és lábtempókat; ennek során mindenkinek rá kell éreznie az adott úszásnem ritmusára. Ez nem szokott mindig könnyen menni, főleg akkor, ha az illető tanulónak  nincs az úszás terén semmilyen tapasztalata sem. Hasznos dolgot jelent még, hogy a  kutyaúszás esetében használt  lábtempó megegyezik a gyorsúszás során alkalmazottal, így már ebben is lesz tapasztalata a tanulónak. 

Mivel ad többet a vízbiztos úszástudás?

Így úsznak a profik
Forrás: https://en.wikipedia.org/wiki/Daniel_Bell_(Australian_swimmer)

Ha belegondolunk abba, hogy mit is jelent valójában az, hogy valaki tud úszni, egészen más kép jelenhet meg a szemünk előtt, mint a kutyaúszás. A kutyaúszáshoz képest a másik végletet a képen is látható profi, versenyzői szintű  úszás jelentheti. Ezek között azonban létezik  egy átmeneti szint,  az úgynevezett „vízbiztos úszástudás” kategóriája, ami a reális célja az oktatásunknak. Tehát ne elégedjünk meg csupán a kutyaúszással?

Az úszás során abban az esetben, ha valaki szabályosan csinálja, akkor szinte minden izomcsoportot át tudunk mozgatni úgy, hogy közben nem terheljük az ízületeinket. Az oktatások végére általában mindenkinél jól eső fáradtság mutatkozik meg, másnap pedig nem ritka érzés az izomláz sem. Viszont abban az esetben, ha nem megfelelő technikával úszunk, például ha görcsösen kiemeljük a fejünket a vízből, nem csak a mozgás utáni általános izomfáradtságot érezhetjük, hanem ez nagyon könnyen problémát is okozhat. A helytelen mozdulatok végzése által a vízben könnyen meghúzhatjuk vagy kificamíthatjuk a végtagjainkat, megterhelhetjük gerincünket, ami igazán komoly kellemetlenséget jelenthet egy nyaralás vagy a mindennapok  során is. Örök igazság, hogy a bajt könnyebb megelőzni, mint orvosolni, ezért is jó, ha a tanfolyamon elsajátított helyes technikával úszunk, nem pedig az ösztönös úszást választjuk.

Fontos szempont még az úszástanulás mellett, hogy aki megelégszik a kutyaúszás adta szinttel, az sosem fog igazán felszabadultan mozogni a vízben, és annak sosem jelenthet  sportolási lehetőséget az úszás és az uszodába járás. Pedig nincs is annál jobb, mint a vízben könnyedén mozogva kikapcsolódni és égetni a kalóriákat!

 

Ha nem akar lemaradni az úszásoktatásról, jelentkezzen minél előbb!

Jelentkezés úszásoktatásra

Tetszett a bejegyzés? Oszd meg elsőként!

Iratkozz fel hírlevelünkre!