A fenti kérdés első hallásra kissé érdekesnek tűnhet: miért is fontos ez az úszástanulás szempontjából? A több éves oktatói tapasztalatom alapján az alábbi kérdésre sokféle választ lehetne adni, ezek azonban mégis tipikus csoportokba sorolhatóak. Ezeknek az ismerete nagyban befolyásolja az oktatás hatékonyságát, ezért figyelembe kell venni az edzések tematikájának felépítésénél.

Az újdonság varázsa

Gyerekek úszás közbenAmikor a gyermekek először mennek be egy idegen helyre, legyen az akár az óvodai csoport, az iskolai tantermük vagy az uszoda, mindig egyfajta izgalommal teszik ezt. Első alkalommal természetes dolog, hogy kissé szoronganak, ezért a fő cél ilyenkor a gátlások leküzdése. Az első benyomás kiemelten fontos, hiszen ez meg fogja határozni a további hozzáállást: örömmel fog hétről-hétre eljönni az edzésre vagy fenntartásokkal fog viseltetni az uszoda iránt. Amíg nem kezdődik el az edzés érdemi része, addig a gyerekeknek lehetőségük nyílik jól körbenézni, mekkora is ez a tér, hány medence van, kik úszkálnak még? Amikor azonban már belemennek  vízbe, általában ez a fajta „nézelődés” megszűnik, és elkezdnek csak az edzésre koncentrálni.

A társakkal való viszony

A gyerekek általában egyszerre több közösségnek is a tagjai, ami abból a szempontból hasznos, hogy ez által fejlődik  az alkalmazkodó készségük  és a kapcsolatteremtő képességük. Ezeken az általános készségfejlesztő hatásokon kívül a csoportos úszástanulás azért is előnyös, mert így a gyerekek nem csak oktatótól tanulnak, hanem egymástól is. Sokszor könnyebben el tudnak sajátítatni egy-egy mozdulatot azáltal, hogy megnézik, hogyan is csinálják ezt a hasonló korú társaik. Ha pedig nem megy rögtön elsőre egy feladat, akkor  gyakran motiválja őket az, ha látják, mások meg tudják csinálni, tehát nem lehetetlent vár el tőlük az oktatójuk. 

Az első órán nemcsak az új közeggel ismerkednek a gyerekek, hanem a társaság is újdonság nekik. Vannak olyanok, akik nyitottak, és az első perctől fogva barátságosak, de akadnak olyanok is, akik zakózottá válnak, és félénken viselkednek. Az első alkalom ezért mindig arról is szól, hogy a gyerekek megtalálják a helyüket a csoportban. Ennek érdekében mindig sok játékos feladatot alkalmazunk, ami alatt nem koncentrálnak már a félelmeikre, hanem átadják magukat a mozgás örömének. A következő alkalommal ez által már úgy lépnek be az uszodába, mint egy olyan helyre, ahol jól fogják magukat érezni.

Szülővel vagy szülő nélkül?

Szülők az uszodábanA tanfolyamok kezdetén mindig központi kérdés, hogy a szülő meddig kísérje el a  gyermekét? Elegendő, ha csak elhozza az uszodába, vagy az órára is jöjjön be vele? 

Erre a kérdésre azt szoktam válaszolni, hogy az adott tanuló korától, természetétől és temperamentumától függ. A „félénkebb” gyermekeknél mindenképpen szükséges a szülői támogatás, hogy ne érezzék magukat teljesen elveszettnek egy ismeretlen helyen.  Azonban a „bátrabbak” esetén is szükséges lehet, hogy az első alkalommal még jelen legyen a szülő, ugyanis ez egyfajta biztonságérzettel szolgál minden gyermek számára.

Az uszodában a szülőknek lehetőségük nyílik megfigyelni az oktatás menetét és a gyerekük viselkedését egyaránt. A későbbi órák során viszont nem szoktuk javasolni a gyakori szülői részvételt, mert bénítóan is hathat a tanulásra. A gyerekek ugyanis másképp viselkednek abban az esetben, ha tudják, a szüleik figyelik őket. Sokan még az óra végén is gyakran a „part” felé figyelnek vagy „produkálják” magukat, ezáltal elterelődik a figyelmük a lényegről, azaz az úszástanulásról. Nem véletlen, hogy az óvodában és az iskolában sem lehetünk akármikor jelen: az oktatás hangulatához hozzá tartozik, hogy ilyenkor a társaikkal vannak együtt és a tanítójuk irányítja a közös munkát.

A tanfolyamok alkalmával azonban „nyíltnapszerűen” mi is tartunk olyan órákat vagy órarészeket, amikor szívesen vesszük a szülői jelenlétet, ez ugyanis motiválja és jobb teljesítményre ösztönzi a gyerekeket. Ezeken az alkalmakon a szülők  is jobban szemügyre tudják venni, hogy mennyit is fejlődött a gyermekük a legutóbbi nyíltnaphoz képest.

A fenti tapasztalatokra építve a célunk az, hogy megtaláljuk, mennyi „kifelé tekintés” az, ami még nem hátráltatja a tanulót az úszás elsajátításában. A figyelem fenntartásának azonban a záloga az izgalmas edzés felépítése, amikor a gyermekek valóban önfeledten belefeledkeznek az úszástanulás örömébe. 

Ha nem akar lemaradni az úszásoktatásról, jelentkezzen minél előbb!

Jelentkezés úszásoktatásra

Tetszett a bejegyzés? Oszd meg elsőként!

Iratkozz fel hírlevelünkre!